Dış Kulak Yolu İltihapları – External Otit

Günlük hayatımızda kulaklarımız oldukça önemli bir yer tutmaktadır. Kulak rahatsızlıkları olduğunda çoğu zaman gündelik hayatımız olumsuz yönde etkilenir. En sık görülen kulak rahatsızlıkları arasında dış kulak iltihapları-external otit gelmektedir. Özellikle yaz aylarında deniz ve havuza girmelerin yoğun olduğu dönemlerde sularda bakterilerin çok daha fazla olması nedeni ile dış kulak yolu iltihabı çok sık görülmektedir. Özellikle havaların sıcak olduğu ve rutubetin de fazla olduğu bölgelerde çok daha sık rastlanan dış kulak iltihapları bakteri ve virüslerin yanı sıra mantar sebebi ile de oluşabilmekte ve hastalarda yoğun bir şekilde ağrıya sebep olmaktadır.

Dış kulak iltihabı nedir?

Dış kulak iltihabı kulak kanalı derisinde çoğunlukla bakterilerin sebep olduğu bir enfeksiyondur diyebiliriz. Özellikle havuzdan ya da kirli sudan geçen bakteriler dış kulak iltihaplarına neden olmaktadır. Genellikle yüzdükten sonra kulağınızda kalan bakterinin nemli ortam oluşması nedeni ile çoğalması sonucu iltihaplanma oluşabilmektedir.

Dış kulak iltihabı belirtileri nelerdir?

Dış kulak iltihapları-external otit çoğunlukla şiddetli ağrı ile kendini belli etmektedir. Zonklayıcı ve gündelik hayatı etkileyici nitelikte olan bu ağrı kulakta tıkanmaya ve işitme kaybına sebebiyet verir. Çiğneme gibi hareketler kulağın daha fazla ağrımasına neden olabilmektedir. Bunun haricinde kulakta akıntı, yeşil renkli ve koyu renkte aynı zamanda kötü kokulu akıntı oluşması, şiddetli ağrı da başlıca sebepler arasındadır. Dış kulak iltihaplarında hafif orta derecede ve çok şiddetli belirtiler baş gösterebilmektedir. Bunları şu şekilde belirtebiliriz;

Hafif belirtiler,

• Kulakta önlenemez kaşıntı
  • Kulağın içinde hafif kızarıklık
  • Hafif ağrı
  • Berrak ve kokusuz kulak akıntısı

Orta derece belirtiler;

• Yoğu kaşıntı
  • Yoğun akıntı
  • Kulağa dokununca ağrının artması.
  • Kulak derisinde döküntü
  • Daha kapsamlı kızarıklık
  • Tıkanıklık
  • İşitmede zorluk çekilmesi

Daha ileri derecede oluşan belirtiler;

• Yüz ve boyun çevresinde oluşan ağrı. Bazen başın hafifçe yana eğilmesi sonucunda bile oluşan ağrılar aynı zamanda yemek yerken de ağrı oluşması
  • Kulak kanalında tamamen bir tıkanıklık oluşması. Bu durumda işitme kaybı hatta hiç duyamama gibi durumlar söz konusu olabilmektedir.
  • Kulağın dış kısmında kızarma ya da şişme
  • Boyundaki lenf bölgelerinde şişlik ve ufak bezelerin oluşması
  • Sarı yeşil ya da koyu renkli akıntı oluşması
  • Yüksek ates

Dış kulak iltihabının nedenleri nelerdir?

Dışk kulak iltihabının en önemli nedeni bakteri ve virüstür. Yaz aylarında suların kirlenmesi ile birlikte özellikle havuza ve denize girmelerin yoğunlaşması ile birlikte bu hastalık da kendini gösterir. Genellikle yaz aylarında ağırlıklı olarak gözükse de her dönemde dış kulak iltihabını görebilmek mümkün olmaktadır. Dış kulak iltihabı çoğunlukla enfeksiyon nedenlerinden kaynaklanır. Yani mantar ve bakteri enfeksiyonları başlıca sebeplerden bir tanesidir.

Nasıl Önlenebilir?

Dış kulak yolu sıcak ve nemli bir ortamdır diyebiliriz ve bu ortamda bakterilerin aynı zamanda da mantarların üreyebilmesi kolaylaşır. Bu nedenle bu bölgenin kuru kalması özellikle banyodan ya da havuza veya denize girmeden sonra kuru bırakılması oldukça önemlidir. Mümkünse banyo yapıldıktan sonra kulak temizleyici dediğimiz kulak çöplerinin kullanılmaması da gerekir. Kulak çöpünün sürekli kullanılması ya da yabancı bir cisim ile sürekli temizlenmesi kulağı koruyan tabakaya zarar verebilmektedir. Bu nedenle dikkatli bir şekilde temizlik önerilmektedir. Kulak içerisinde kulak kiri dediğimiz korucu mum bulunmaktadır. Sürekli elleriniz ile temizleme yaptığınızda bu tabakaya zarar verebilirsiniz. Özellikle kulak çöpünün iç bölgeye kadar sokulması ciddi şekilde oluşan kulak hasarlarına sebebiyet verebilmektedir. Bu nedenle bu aletleri kullanırken daha dikkatli olmalısınız.

Dış kulak iltihabı tedavisi nasıl yapılır?

Dış kulak iltihaplarında asla kendi başınıza ilaç kullanmamalısınız. Bu durumda en yakın bir uzmana danışmanız yerinde olacaktır. Sonuçta oluşan bir enfeksiyonun tedavisi gerekiyor ve gerekli ilaçları almazsanız bu durum daha da ilerleyebilir. Yukarıda bahsettiğimiz hafif belirtileri fark ettiğiniz anda hiç beklemeden bir kulak burun boğaz doktoruna görünmeniz en etkili çözümdür. Bu durumda hafif belirtiler olduğu için daha hafif ilaçlar ile durumu atlatabilirsiniz. Bu nedenle ilk belirtileri hafife almadan ve beklemeden hareket etmeniz önemlidir.

Boyunda Şişlik ve Kitleler
BURUN POLİPLERİ