YANAK SORUNLARI- KİTLE VE KANSERLERİ

YANAK SORUNLARI NEDİR?

Ağız kanseri görülme sıklığı dünya çapında artmaktadır. Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından keşfedilen en ölümcül sekiz kanserden biri olduğu saptanmıştır. Araştırmalar, ağız kanserinin yaşla birlikte arttığını ve hastaların% 95’inden fazlasının 40 yaşın üzerinde olduğunu, özellikle erkeklere karşı kadınlarda olduğunu göstermiştir. Ancak son yıllarda 40 yaşın altındaki kişilerde sıklıkla görüldüğü bildirilmiştir. Ağız kanseri, baş boyun kanserinin önemli bir parçasıdır. Sigara ve sigara, aşırı içme, genetik yatkınlık gibi nedenler bu hastalığın görülme sıklığında önemli faktörlerdir.

AĞIZ KANSERİNİN BELİRTİLERİ NELERDİR?

Yanak bölgesinde en sık karşılaşılan kanser türü ağız kanseridir. Yanak bölgesinde meydana gelen yumrular ve kanserler cerrahi yollarla tedavi edilmesi gereken sorunlardır. Bu hastalıkların ortak belirtilerini şu şekilde sıralayabiliriz.

• Ağız içerisinde meydana gelmiş ağrılı veya kanamalı dokular
  • Ağız içerisinin renginde normal dışı değişmeler ( kırmızımsı veya beyaz)
  • Boğazda tıkanıklık hissi
  • Yutkunamama şikayeti
  • Bir nedene bağlı olmadan meydana gelen diş eti kanamaları
  • Yanak bölgesinde görülen yumrular
  • Dil ve ağızda his kaybının yaşanması

YANAK SORUNLARI İÇİN NE ZAMAN DOKTORA BAŞVURULMALI?

Kalıcı semptomlarınız veya semptomlarınız sizi iki haftadan fazla rahatsız ediyorsa, lütfen doktorunuz veya diş hekiminizden randevu alarak bir muayeneden geçmelisiniz. Doktorunuz, enfeksiyonlar gibi belirti ve semptomlarınıza neden olabilecek diğer daha yaygın durumları araştıracak ve bir tanı koyacaktır. Koyulan tanı doğrultusunda bir tedavi süreci içerisine gireceksiniz.

YANAK SORUNLARININ BAŞLICA RİSK FAKTÖRLERİ

• Puro, nargile vb. tütün ürünlerinin fazla miktarda kullanılması
  • Genetik yatkınlık
  • Cinsel yol ile bulaşan bazı virüs türleri
  • Yanak bölgesinin anormal derecelerde güneş ışığına maruz kalması
  • Bağışıklık sistemindeki zayıflık

YANAK BÖLGESİ SORUNLARINDA TANI YÖNTEMLERİ

Yanak bölgesinde meydana gelmiş yumru veyahut kanserlerin teşhis etmek için test yöntemleri şunları içerir:

Vücut muayenesi: Doktorunuz veya diş hekiminiz, yaralar veya beyaz çizgiler (ağızda beyaz noktalar) gibi tahriş edici alanlarda anormallikler olup olmadığını araştırmak için dudaklarınızı ve ağzınızı inceleyerek bazı saptamalar yapma yolunu tercih edebilir.

Test için doku örneklerinin alınması (biyopsi): Şüpheli bir alan bulunursa, doktorunuz veya diş hekiminiz laboratuvar testi için hücre örneği almak üzere biyopsi adı verilen bir yöntem kullanabilir. Doktor, dokudan bir numune almak için bir kesici alet kullanabilir veya numuneyi toplamak için bir iğne kullanabilir. Laboratuvarda, hücreler gelecekte kanser riskini gösteren kanser veya kanser öncüsü değişiklikleri açısından kontrol edilir. Testler sonucunda bir aksaklık görülürse hekiminiz mevcut olan hastalığın tanısını koyacaktır.

ORAL BÖLGEDE MEYDANA GELEN KANSERLERİN TEDAVİSİ

Baş ve boyun kanserini tedavi etmek için kullanılan radyasyon tedavisi, ağız boşluğunun işlevini ve yapısını bozan akut ve kronik reaksiyonlara neden olabilir. Benzer oral komplikasyonlar, özellikle sarkom, lenfoma ve lösemi melanom tedavisinde kemoterapi kullanıldığı için bu durumla da karşılaşılmıştır. Ağız içinde ve çevresinde radyasyon tedavisi ve kemoterapi tedavisi uygulanmaktadır bu yöntem uzun zamandır başarı yakalan bir yoldur. Pek çok yan etki, tedavinin kaçınılmaz sonucu kemoterapidir. Bununla birlikte, belirli özel tedavilerin kullanılması bu sorunların çoğunu en aza indirebilir, bu nedenle konu; kanser, radyoterapi ve Kemoterapinin oral komplikasyonları hakkında yeterli bilgiye sahip olmak ve özel tedavi planında buna özellikle dikkat etmektir. Ağız mukoziti, ağız kuruluğu, triseps, yaygın diş çürükleri ve periodontal yaralanma gibi baş ve boyun bölgesi için uygundur. İyonlaştırıcı radyasyonun gözlenen yan etkileri nedeniyle hastalar beslenme ve normal düzenlerinde bir takım bozulmalar yaşadığı gözlemler ve araştırmalar sonucunda saptanmış bir gerçektir. Gözlemlenebilir değişimin ötesinde; kronik değişikliklerde gözlenen değişiklikler nihayetinde yumuşak ve iskelet dokularının bütünlüğünü ve damarlanmasını etkileyecektir. Oral ve Ağız dokusundaki reaksiyon, radyasyonun türüne, radyasyon dozuna, Uygulama alanına ve kişinin biyolojik tepkisine göre değişim göstermektedir.

YANAK SORUNLARINDAN KORUNMA YÖNTEMLERİ

Öncelikle şunu bilmeliyiz; alkol ve tütün ürünleri kullanımı olan bireylerde, alkol ve tütün ürünleri kullanımı olmayan bireylere oranla görülme sıklığı 15 katına kadar çıkmaktadır. Bu nedenle yanak sorunlarından kurtulmanın öncelikli yolu tütün ürünleri ve alkolden uzaklaşmaktır. Diğer yolları ise şu şekilde sıralamak mümkündür;

• Taze meyve ve sebze alım miktarınızı arttırın
  • Güneş ışınlarına maruz kaldığınız süreleri azaltın
  • Düzenli olarak diş muayenesi olmayı unutmayın
  • Ağız bakımınızı doğru bir şekilde her gün yapmaya özen gösterin.
Apne Cerrahisi
Apne Cerrahisi