Konuşma Bozuklukları

Kişinin kendini ifade etme ve düşüncelerini söze dökme durumunda yaşanan problemler genel olarak konuşma bozukluğu diye adlandırılır. Konuşma bozukluklarının birçok farklı yönü ve çeşidi bulunmaktadır. Konuşma bozukluğu kişinin telaffuz bozukluğu, dilaltı kısalığı, kekeleme, damarsal anamoli, pıhtılaşma gibi sorunlar sebep olabilmektedir. Konuşma bozukluklarının konuşma terapisti ile uzun süren ve yoğun bir programla tedavisi mümkündür. Bu noktada uzman bir konuşma terapisti ile çalışmak oldukça önemlidir.

Konuşma Bozukluğu Türleri Nelerdir?

Gecikmiş Dil ve Konuşma: Çocuğun bulunduğu yaşın gereğini yerine getiremeyerek beklenen düzeyde konuşma becerisine sahip olamaması durumunda konuşma ve dil becerilerinde gecikme meydana gelebilir.

Artikülasyon (sesletim) ve fonolojik ( sesbilgisel) Bozukluklar:  Kişisinin ağzından çıkan kelimeleri yanlış telaffuz etmesi sonucunda karşıdaki kişinin ne söylediğini anlamaması durumudur. Bazı seslerin yerine farklı ses çıkarılması ya da kelime içerindeki seslerin yer değiştirilmesi sorunu da yaşanmaktadır. Sesletim bozuklukları erkek çocuklarda 3 kat daha fazla gözlenmektedir. Özellikle okul öncesi dönemde daha sık karşılaşılan bir durumdur. 3 yaşa kadar kendiliğinden düzelebilir ancak anlaşılırlığı çok düşük olan bireylerde kendiliğinden düzelme nadirdir ve tedavi gerektirir.

Akıcılık Problemleri- Kekemelelik: Konuşmacının konuşma esnasında akıcılığının yavaş veya çok hızlı olması ya da hece kelime tekrarından kaynaklanan konuşma bozukluğu çeşididir. Kekemelikte ses ve hece tekrarı, sesleri uzatma, duraksamalar gibi problemler görülmektedir. Kekemelik problemi yaşan bireyler sosyal olarak da uyumsuz, içe kapanık, hassas ve kırılgan olabilmektedirler. Kekemelik çoğunlukla çocukluk çağında başlar ve %80’i kendiliğinden ortadan kalkar.

Ses ve Rezonans Bozuklukları: Bu tür konuşma bozukluğunda seslerin çok yüksek,çok alçak veya çok vurgulu kullanılmasından dolayı söylenenin anlaşılamaması durumu yaşanmaktadır.

Afazi: Nörolojik sebeplerden oluşan ve beyindeki hasarlar nedeni ile meydana gelen konuşma bozukluklarıdır.

Motor Konuşma Bozuklukları: Yine beyindeki nörolojik bir sebeple konuşma için gerekli olan kasların yeterince uyarılmaması sonucu meydana gelen konuşma bozukluğu türüdür.

Konuşma Bozukluğu Nedenleri Nelerdir?

Kişinin hayat kalitesini etkileyen, eğitim ve akademik hayatını sekteye uğratan ve iş yaşamında da problemlere yol açan konuşma bozukluklarının birçok nedeni olabilir. Önemli olan sorunu fark ederek üzerine çalışmalar yapmak ve en uygun tedavi yöntemini vakit kaybetmeden uygulamaktır. Konuşma bozukları nörolojik, fizyolojik veya çevresel faktörlerden kaynaklanabilir. En belirgin nedenler ise şunlardır:

-Çocukta var olan zekâ geriliği,

-Bedensel ve gelişimsel problemler(yarık damak, diş problemleri gibi)

-İşitme ile ilgili kusurlar ve işitme kaybı,

-Otizm,

-Özel Öğrenme Güçlüğü,

-Nörolojik problemler ve beyindeki hasarlar,

-Ailevi ve çevresel baskılar.

Konuşma Bozukluğu Tedavisi Mümkün mü ve Nasıl yapılır?

Her hastalıkta olduğu gibi konuşma bozukluklarında da gelişen teknoloji ve yöntemlerle birlikte tedavi tabiî ki mümkündür. Hastalığın seyiri, seviyesi ve sebebinin belirlenmesi tedavi sürecinin başarılı sonlandırılmasında oldukça etkilidir. 3 yaşına kadar bu problemi olan çocuklar dikkatle gözlenmeli ve günden güne değişim ve düzelme olup olmadığı takip edilmelidir. Eğer anlaşırlılık seviyesindeki problemler devam ediyor ve artıyorsa mutlaka dil ve konuşma bozukluğu uzmanından yardım alınmalı, gerekli tedavi yöntemine vakit kaybetmeden başlanmalıdır. Çünkü okul çağına gelmiş bireylerde arkadaşlar tarafından alay edilmesi gibi engeller yüzünden sosyal beceriler de olumsuz etkilenmektedir. Okul çağında okuma yazma problemlerine de sebep olabilir hatta tüm hayatlarını etkileyen bir soruna dönüşebilir. Kekemelik problemi yaşayan bireyler de yine uzmana başvurarak değerlendirilmeli ve gerekli görülürse bir an önce terapiye başlanmalıdır.

Konuşma Bozukluğu Tedavisinde Uygulanan Yöntemler

Geçmişten günümüze kadar konuşma bozukluğu tedavisinde birçok farklı yöntemler kullanılmıştır. Tedavi ve terapiler uzmanın tavsiyesine göre birebir veya grup halinde uygulanabilmektedir. Terapiyi mutlaka uzman kişiler yapmalıdır. Terapist terapiler sırasında çocuklarla oyun oynayarak, görseller kullanarak, çizimler yaparak,masa başı veya yerde aktiviteler yaparak çocuğun seviyesine uygun aktivitelerde durumu anlamaya ve çözmeye çalışmaktadırlar. Model olma ve tekrarlama yöntemleri konuşma bozuklukları tedavisinde kullanılan en yaygın yöntemlerdir. Terapist doğru ses üretimini yaparak model olur ve çocuktan da aynısı tekrarlamasını ister. Çocuğun doğru telaffuza ulaşabilmesi için hem fiziksel hem işitsel uyaranlarda tedavi süreci desteklenir. Çocuğun veya hastanın yaşına uygun aktivitelerle tedavi uygulamak, danışan ile aradaki uyum tedavi sürecini daha da kolaylaştıracak ve hızlandıracaktır.

Akut Orta Kulak İltihabı
Geniz Eti Ameliyatı – Adenoidektomi