DUDAK HASTALIKLARI

Gün içerisinde olumsuz hayat şartlarına karşı en çok mağdur olan bölgemiz yüzümüzdür. Olumsuz hava şartlarında burnumuz, gözlerimiz, dudaklarımız zarar görürler. Özellikle dudaklar çok hassas oldukları için sık sık kurur ve soyulurlar. Bu durum kadın ya da erkek fark etmeksizin yaşanır. İnsanlar genellikle bu gibi durumları pek ciddiye almazlar.  Peki ama dudak kurulukların dahi dudak hastalığı olabileceğini biliyor muydunuz? Dudak hastalıkları çok önemli sanılmasa da sın derece önemlidir. Bir çoğumuz dudaklarımızın kuruduğunu zannedip hemen kendimizi bir kozmetikçiye atıp türlü türlü dudak maskeleri satın alıyoruz. Ya da kokulu renkli dudak nemlendirici kremler alıyoruz. Fakat iş sadece bu kadarla kalmayabiliyor. Son zamanlarda artan bir diğer kanser dudak kanseridir. Böyle konular ihmale gelmez. Bu gibi durumlarla karşı karşıya geldiğinizde hemen en yakın sağlık kuruluşuna başvurunuz.

Dudak Tümörü Nedir?

Dudak tümörü de diğer bütün tümörler gibi kontrolsüz hücre büyümesinden oluşan kitlelerdir. Her tümör de olduğu gibi dudak tümörünün de iyi ya da kötü huylusu bulunabilmektedir. İyi huylu tümörü fark etmek kolaydır çünkü; İyi huylu tümör lenf bezlerini iterek yavaş yavaş büyür. Yani dudağınızın çevresinde ya da içerisinde yavaş yavaş büyüyen anormal şişlikler görürseniz, bir sağlık kuruluşuna gidin. İyi huylu olsa da tümör tümördür. Bu yüzden dikkatli olmanızda fayda var.

Eğer dudak tümörü kötü huylu ise belirtisi hemen belli olmaz. Hatta bazen şişlikleri sivilce bile zannedebilirsiniz. Kötü huylu tümörler tedavi edilmez ise kanserojen maddeye çevirir. Ve dudak kanseri yapar.

Dudak Kanseri Nedir?

Dudak kanserinin kabaca anlamı dudak tümöründeki kötü huylu tümörlerin kanserojen maddeye dönüşmesidir. Yani aynı tümörde de gibi hücre kontrolsüzce büyür. Belirli bir kesimde kitleler oluşur. Bu kitleler tümördeki gibi iyi ya da kötü huylu diye ayrılmaz. Kanser yapan hücrelerin hepsi, kötü huylu tümörlerdir.

Dudak Kanseri Hangi Dudakta Oluşmaktadır?

Dudak kanseri genellikle alt dudakta oluşmaktadır. Bir oran söyleyecek olursak dudak kanseri %80 oranında alt dudakta oluşmaktadır. Üst dudak da bu kanserin çıkma olasılığı çok azdır.  Yada dudağın çene ya da deri kaplı herhangi bir bölümünde dudak kanserinin çıkması çok düşük bir ihtimaldir, neredeyse imkansızdır.

Dudak Kanseri En Çok Kimlerde Görülür?

Dudak kanseri aslında 45 yaş üstü erkeklerde çok görülmektedir. Güneşin altında çalışan insanlarda, sigara ve benzeri tütün ürünleri kullanan insanlarda ya da çok miktarda alkol kullanan insanlarda dudak kanseri sıkça görülmektedir. Dudak kanseri olumsuz hava şartlarından bile etkilenip, kendi etkisini göstermeye başlayabilir. Bu yüzden mutlaka dikkatli olunmalı. Her kanser de olduğu gibi hatta her hastalıkta olduğu gibi en ufak belirtide uzman doktora başvurulmalıdır.

Dudak Kanseri Belirtileri Nelerdir?

• Dudakta hassasiyet
  • Dudakta şişme
  • Dudakların sık sık kuruması ve 2-3 gün içinde yumuşamaması
  • Dudakların kanaması
  • Dudaklarda ufak delikler

Bunlar gibi ve dudağı rahatsız eden bütün belirtiler dudak kanseri belirtisi olabilir. Bu konularda mutlaka dikkatli davranılmalıdır.

Dudak Kanserine Hangi Doktorlar Bakar?

Dudak kanseri için dermatolog’a gidilmesi gerekmektedir. Dermatolog dudağınızdan bir parça örnek alarak laboratuara gönderir. Laboratuara giden parça incelenerek ne türlü tümör olduğuna karar verilir. Eğer parça kötü huyu tümör ise doktor ( dermatolog ) vakit kaybetmeden tedaviye başlayacaktır

Dudak Kanserinin Nedenleri Nelerdir?

• Güneş altında çok durmak
  • Çokça sigara ve tütün ürünleri kullanmak
  • Ağzı mikroplara karşı savunmasız bırakmaz
  • Alkol tüketimi

Dudak kanserinin başlıca sebepleri bunlardır.

Tedavi Süreci

Tedavi süreci çok ağrılı dönemlerden oluşmamaktadır. Tümör yapısına bağlı olarak bir tedavi izlenimi sürer doktorlar. Tümör iyi huylu ise büyük ihtimalle antibiyotik tedavisi kullanır hasta yaklaşık 6 ay kadar da bu tedaviye devam eder. Ama tümör kötü huylu ise küçük operasyonlar ile tümör parçası dudaktan alınır. Kötü huylu tümör alındıktan sonra aynı iyi huylu tümör de olduğu gibi antibiyotik tedavisi kullanılır. Bu uzun süreli bir tedavidir. Hastalar 1 yıl boyunca onları kullanırlar. Doktorlar krem merhem tedavisi vererek hastanın iyileşme için tedavi uygularlar.

İşler aksiye gitmediği sürece ve tümör ilerlemesi durdurulduğunda tedavi yanıt verir ve hastalar eski hayatına dönerler.

SES KISIKLIKLARI
İŞİTME KAYIPLARI